fredag 30. november 2012

Gode priser, digital jul.

Kamerabilde av datamaskin med Steam oppe.
- Kristian Mlynski

Julen nærmer seg og det blir salg. Svære salg, spesielt på IKEA eller Lefdal. Vi alle vet at ting kuttes ned til halve prisen eller noen gang mer for forskjellige varer, men hva er det egentlig som skjer på den digitale fronten da det er jul? Har det forbedret seg, eller er det en obskur handel til mor og far?


Valve med spill
Steam er en digital applikasjon fra Valve Corporation til å anskaffe seg forskjellige ting, men for det meste: videospill. Mye forskjellig er gratis, men mye mer for en pris, som blir rimelig bra i spesielle tidspunkter. Blant disse tidspunktene ligger (i Amerikansk kalender, selvsagt) jul, påske og sommerferie. Ved sommer salg 2012, ble enkelte spill kuttet ned med hele 80%, men de fleste holdte seg i 50% grensa.

Høst
Det skjedde enkelte ting i høst med Steam. Ikke nok at over 5800 spill er tilgjengelig på Steam, men også har Valve lagt til mulighet for å legge til spill laget av ”uavhengige spillutviklere” som kan bli vurdert av alle andre Steam-brukere. Denne funksjonen kalles offisielt Steam Greenlight og etter en små justering koster 100 amerikanske dollar for å legge til spill. Det tillater ukjente spillutviklere å annonsere sine spill og muligens få dem inn i butikken, uten at en interview og lang rekke med utfyllingsskjemaer trenges for å få en avtale direkte med Valve. Denne funksjonen ble varmt godtatt av Steam-samfunnet for å være så brukervennlig og personlig med lavbudsjettspillutviklere.

Også for to måneder siden ble en funksjon til lansert. Egentlig er den ikke en funksjon, men en utvidelse til eksisterende butikk. På Steam er det nå mulig å kjøpe programvare i tillegg til videospill, som for eksempel GameMaker: Studio eller 3DMark Vantage. Utvalget er veldig begrenset, men det kommer stadig flere ting og Valve jobber med det i bakgrunnen.

Statistikk
Så hvordan ligger Steam an i forhold til salg og antall brukere? Statistikk sier at det er over 30 millioner registrerte brukere. Det sier ikke mye, man må jo vite hvem som er på! Kan hende det er bare masse avkoblet datamaskiner som installerte Steam og en bruker før i tiden. Det er ikke saken, fordi det er mulig hver dag å sjekke inn på http://store.steampowered.com/stats og se hva var ”peak” av dagen. Der jeg skriver artikkelen nå, blir det over 4 850 000 folk pålogget samtidig. I julaften 2010, var det tallet kun litt over 2 000 000. Det er en enorm vekst i kunder og brukere av Steam.

Electronic Arts og Origin
Som respons til Valves Steam applikasjon, lagde Electronic Arts (enklere kjent som ”EA”) sin egen versjon av nettbasertmedia der man kan skaffe seg videospill, i slutten av 2011. EA kalte det ”Origin”.

Opprør og problemer
Veldig mye opprør oppstå på nettet da det ble lansert. Største grunnen var at Origin var i betanivå av utvikling, men også på grunn av at all man kjøpte på Origin gikk ikke til spillets skaper, men til EA for utvikling av Origin. Andre grunnen var også på grunn av den langt forventet direkte fortsettelsen til Battlefield 2, logisk nok kalt Battlefield 3, var avhengig av Origin. Tredje og det siste store problemet var også svær inkompatibilitet med brukeres maskin som forsøkte å installere det, blant annet med filene på deres operativ system, og problemene var oftest møt med Windows Vista og Windows 7.

Mange var også svært skeptiske mot Origin, da ryktene spredde om at Origin skanner filene på installerte maskinen og får informasjon ut av dem uten brukerens tillatelse, men ingen offisiell erklæring på dette ble funnet eller publisert.

Til i dag har utviklingen forbedret seg av Origin og det er effektivt større mengde av brukere enn det var i begynnelsen av 2012. Dessverre, på 14. november, fikk vi en rapport om at Origin begynte å miste brukere til hackere. EAs respons var veldig kjapp og sier at de fant ingen hull eller lekkasje i systemet, men stadig flere av personer på sosiale media fremhever at brukere blir hacket på Origin.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar