fredag 30. november 2012

Hva med kollektivtrafikken og buss prisene?



Hva med kollektivtrafikken og buss prisene?

foto: Birgitte Jansen Storå

Mange mener bussen burde bli billigere og at tilbudet burde bli bedre med flere buss avganger. I denne artikkelen skal vi se nærmere på tilbudet på bussen og prisen og argumentene for og i mot.
Av: Sondre Bjåland                                                                                                                                                                                                                                                               



Buss prisene

Bussene i Kristiansands området er dyr! Det trenger man ikke en med doktorgrad i matte til å fortelle oss, men vi merker det på lommeboken. I tillegg så anbefales det at beboerne i Kristiansand bør benytte den kollektive trafikken som er i området, dette sies av politikerne i Kristiansand. I samme åndedrett, så skrur de opp prisene. Regjeringen lovet at bussprisene skulle gå ned for åtte år siden, i en handlings plan, men dette har ikke skjedd. Isteden så har bussprisene bare steget oppover de siste 4 årene. Dette er jo litt selv mot sigende. Men på en måte så kan det være flere gode grunner til dette. Det er blant annet at det stilles strenge krav til bussene i forhold til miljø, og at diesel prisene har økt de siste årene.

Sitat fra fvn.no
Det vi gjør er å videreføre pengebruken på kollektivtrafikk på samme nivå som i 2012-budsjettet. Vi har kun korrigert for generell prisvekst. Denne prioriteringen er gjort fordi vi må ta på alvor beslutningen fra fylkestinget om å prioriterer videregående skole, sier Tine Sundtoft til Fædrelandsvennen.

Familien situasjon

Når det fokuseres på familiens situasjoner, når det gjelder kjøring til barnehager, idrett, aktiviteter og annet. Da er kollektiv alternativet ikke det perfekte valget. Fordi rutetilbudet passer ikke alltid inn med hvor du skal. Ofte må du bytte buss å da blir ofte reisetiden urimelig lang i forhold til med bilkjøring. Et faktum er at det er billigere med bil for flere reisende, enn å løse billetter for hver enkelt reisende. Ved å øke rutetilbudet både i intervall og geografisk, og samtidig senke prisene, vil kollektiv alternativet bli mer attraktivt, for folk flest.

Det positive

Når vi skal se på det som er positivt med at de skal senke prisene, kan det være mange fordeler. Vi har blant annet det at folk vil velge å bruke buss i stede for å bilen til jobb eller skole. Å da for vi redusert miljø utslippene.  Folk kan velge å bruke pengene de får til overs på andre ting. Mange vil kanskje ikke bruke veldig mye penger på transport hver måned. Busselskapene får da muligheten til å tenke nytt og utvikle seg både positivt og utbedre det negativet.

Så det vi har kommet fram til er at hvis flere skal velge buss framfor bil, da må prisene bli lavere og tilbudet bli bedre. Det som og er viktig er at miljøet vil bli spart på, når det er flere som tar kollektivtrafikk.

Kilder:
Fvn.no


                                                   ­­­­­­­­

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar